• An Image Slideshow
  • An Image Slideshow

Κείμενα π. Ανδρέα Αγαθοκλέους

Αγιολογία

Τοποθεσία

H ΜΕΛΕΤΗ ΤΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ

 

 

H ΜΕΛΕΤΗ ΤΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ

 

                                                                      π. Ανδρέα Αγαθοκλέους

 

          Η Φιλοκαλία είναι κείμενα αγίων πατέρων της Εκκλησίας, οι οποίοι, μέσα από την νηπτική εργασία για κάθαρση, έφθασαν σε κατάσταση φωτισμού. Το Πνεύμα το Άγιο φώτιζε το νου και την καρδία τους και έτσι όσα έγραφαν ήταν αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης.

          Η μελέτη της Φιλοκαλίας – των κειμένων των νηπτικών πατέρων, που περιέχονται σε πέντε τόμους – χρειάζεται ασφαλώς κάποιες προϋποθέσεις, όπως η ησυχία, η προσοχή, η προσευχή και η επιθυμία για γνώση βαθύτερης πνευματικής ζωής. Αυτές οι προϋποθέσεις δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν στον άνθρωπο πάντα και συνεχώς. Όμως, όταν υπάρχουν, γίνεται κατάλληλο το έδαφος για την «ευλογημένη σπορά», όπου η καρδιά γίνεται δεκτική και έτοιμη του « ακούσαι λόγον Κυρίου».

          Ο Όσιος Πέτρος ο Δαμασκηνός, στον τρίτο τόμο της Φιλοκαλίας, γράφει: «Φως είναι η διάκριση, από την οποία γενιέται η διόραση, που είναι το αναγκαιότερο απ’ όλα τα χαρίσματα. Τι είναι βέβαια πιο αναγκαίο από το να βλέπει κανείς τις απάτες των δαιμόνων και να φυλάει την ψυχή του με την βοήθεια της χάρης; Πιο αναγκαία πάλι απ’ όλες τις πνευματικές εργασίες είναι η καθαρότητα της συνειδήσεως και ο αγιασμός του σώματος, χωρίς τον οποίο κανείς δεν θα δει τον Κύριο, όπως λέει ο Απόστολος».

          Διαβάζοντας το πιο πάνω διαπίστωσα, ακόμη μια φορά, το πόσο εύκολο είναι να διαστρεβλώσουμε την αλήθεια και να δεκτούμε το ψεύτικο που αλλοιώνει την ουσία της πνευματικής ζωής! Αυτό το λέω, έχοντας υπόψιν το φαινόμενο που παρατηρείται στις μέρες μας: να ζητούμε γεροντάδες χαρισματούχους, προορατικούς, διορατικούς και θαυματουργούς, για να έχουμε ψευδαίσθηση πνευματικής ζωής.

          Ασφαλώς τα πιο πάνω χαρίσματα υπάρχουν και σήμερα στην Εκκλησία, ως διακονήματα για σωτηρία των ανθρώπων και όχι βέβαια για προσωπική προβολή δίκην γκουρού ή μάγου. Κι αλοίμονο αν τέτοιοι «γεροντάδες» κυκλοφορούν ανάμεσά μας, ενθαρρύνοντας τους αφελείς και τους ψευτοευσεβείς που ζητούν ψυχολογική στήριξη, παρά την αλήθεια που ελευθερώνει.

          Το διορατικό χάρισμα, κατά τον Όσιο Πέτρο το Δαμασκηνό, είναι αναγκαίο για να «βλέπει κανείς τις απάτες των δαιμόνων και να φυλάει την ψυχή του με την βοήθεια της χάρης». Αντιλαμβανόμαστε ότι ο κύριος λόγος των όποιων χαρισμάτων, που το Πνεύμα το Άγιο χαρίζει στην Εκκλησία, είναι η «οικοδομή του σώματος». Αυτό σημαίνει να βοηθούνται οι άνθρωποι για να αποκτούν «καθαρότητα συνειδήσεως και αγιασμό του σώματος», κατα τον ίδιο νηπτικό πατέρα, ώστε «να δουν τον Κύριο».

          Μελετώντας τους πατέρες της Εκκλησίας, όπως και ακούγοντας σύγχρονους που εκφράζουν το πνεύμα εκείνων, ανοιγόμαστε στην αλήθεια που ελευθερώνει και σώζει. Αποκτούμε δηλαδή τη δυνατότητα να γνωρίσουμε εμπειρικά την ομορφιά της ζωής, όπως ο Χριστός και η Εκκλησία Του μας την προσφέρουν κι όπως τόσοι άγιοι, παλαιότεροι και σύγχρονοι, την έζησαν.